Wat is personal branding fotografie?
Fotografie bestaat in vele verschillende vormen en maten. Zo heb je fashion fotografie, portretfotografie, natuurfotografie en nog véél meer. De vorm fotografie waarin ik ben gespecialiseerd is personal branding fotografie. Personal, watte? Wat is personal branding fotografie eigenlijk? Laten we beginnen bij de basis.
Wat is personal branding?
Met personal branding maak je je merk, ofwel brand, compleet. Wat je met personal branding regelt, is eigenlijk het antwoord op de vraag: hoe presenteer jij jezelf als merk in de markt? Hoe jij je presenteert, de hele personal branding, bestaat uit verschillende aspecten; van het logo tot de huisstijl en tot de tone-of-voice en fotografie. Met personal branding laat je zien waar je voor staat en geef je aan hoe jij je onderscheidt van de rest. Hierdoor positioneer je jouw bedrijf binnen je branche op de gewenste plek, waardoor je de juiste klanten en/of opdrachtgevers aantrekt. Als je personal branding van a tot z geregeld is, vergroot je de kans dat je een goede indruk achterlaat en mensen je herinneren. Jij bent je merk.
De basis van jouw personal branding
Een belangrijk aspect van personal branding is dat je dicht bij jezelf blijft. Verkoop geen onrealistisch beeld dat ver van jou én je merk afstaat. Daar prikt je (potentiële) klant vroeg of laat doorheen. Personal branding is vooral niet pronken en pochen, maar een boodschap overbrengen. Stel jezelf de vragen:
Waarom voer ik het werk uit wat ik doe?
Waar sta ik écht voor?
Wat is mijn eerste indruk op anderen?
Welke indruk wil ik achterlaten?
Wat zijn mijn kwaliteiten?
Hoe blijf ik authentiek?
Wat zijn mijn kenmerken?
Wat zijn mijn unique selling points?
Hoe wil ik verbinding maken?
De eerste indruk
Als mensen jouw onderneming opzoeken of tegenkomen op social media, is een van de eerste dingen die ze zien: beeldcontent. Wat je niet wilt dat zij zien, is dat ene vakantiekiekje of die (té up-in-your-face) overbelichte selfie. Professioneel, sprekend beeldmateriaal zet de toon voor jou als onderneming. Het straalt uit dat jij geeft om de uitstraling, dus je personal branding, tegenover je (potentiële) klanten. Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten en die kans wil je aangrijpen. Dat doe je natuurlijk het best met een personal branding fotograaf.
Wat is personal branding fotografie precies?
Personal branding fotografie is er om de personal branding rondom jou of jouw bedrijf compleet te maken. Met personal branding is het ‘t doel om jezelf neer te zetten als merk. Wat straal je uit? Waar sta je voor? Wat maakt jou uniek? Al deze vragen zijn van belang zodat het duidelijk is hoe jij je positioneert in de markt. Veel over wat jij te bieden hebt, bijvoorbeeld je missie en visie of wat voor diensten of producten je verkoopt, kun je natuurlijk in woorden uitdrukken. Maar, hoe duidelijk alles ook omschreven staat, toch zijn professionele, sprekende beelden van groot belang om jouw verhaal te versterken. Dan kom ik om de hoek als personal branding fotograaf.
Waarom heb je een personal branding shoot nodig?
Een merk met een ‘gezicht’ is hetgeen wat een onderneming persoonlijker maakt, daardoor sneller vertrouwd overkomt en het gemakkelijker maakt voor een klant om mee te verbinden. Iedereen wil het liefst zakendoen met een persoon, in plaats van zakendoen met een tekst vol beloftes. Er zijn namelijk vele anderen die wellicht hetzelfde in basis aanbieden als jij, maar met jouw eigen branding maak jij je weer uniek.
Samen met een personal branding fotograaf zorg je ervoor dat jij én je verhaal dat je wilt overbrengen als ondernemer op de juiste manier worden vastgelegd. Tijdens een personal branding shoot ziet de personal branding fotografe snel wat jouw goede angles zijn, geeft je advies om te poseren en creëert sfeer om de beelden te doen laten spreken. Naderhand doet (vaak) een fotograaf de nabewerking zodat de geschoten content nog beter bij jouw onderneming past en publiceer-klaar op jouw virtuele deurmat ligt.
Zoals ik altijd zeg: jouw onderneming is meer dan alleen een product of dienst. Ik ga je helpen om jouw passie, droom en verhaal visueel sterk neer te zetten.
De voordelen van een personal branding fotoshoot
- Nooit meer met de handen in het haar, doordat je geen content hebt
- Je website en socials zien er op en top professioneel uit
- Je visuele identiteit komt overeen met het verhaal dat je wil vertellen
- Een boost in je zelfvertrouwen omdat je die stap neemt jezelf te laten zien
- Je tilt je bedrijf 100% naar een next level!
Past mijn werk wel bij personal branding shoot?
Personal branding komt voor in alle branches. Of je nou een coach, dierenarts of kapster bent, wanneer je als ondernemer of in een (relatief) kleine onderneming werkt, kun je personal branding vaak wel gebruiken. Als jij je als merk met personal branding wilt neerzetten, komt een personal branding shoot ook altijd van pas. Om jou en je merk perfect op beeld te zetten, is het met name van belang dat er een klik is tussen jou en de fotograaf, en jullie visies. Er zijn vele personal branding fotografen met ieder een eigen stijl en/of doelgroep. Kies daarom niet de eerste de beste fotograaf die je tegenkomt in de zoekresultaten, maar ontdek of er een fijne klik is. Veel fotografen bieden een vrijblijvende kennismaking aan. Dan kom je er al gauw achter of jullie (of wij ;-)) een fijne samenwerking tegemoet gaan.
Personal branding fotografie voor jouw social media of website
Als je met jouw brand online vindbaar wilt zijn, betrouwbaar wilt overkomen en je personal branding compleet wilt maken, is het inzetten van social media de oplossing. Van LinkedIn tot Instagram of Pinterest, wanneer je je socialmediakanalen op de juiste manier inzet, werkt dit in jouw voordeel voor jouw personal branding. Wat ik eerder in dit artikel al heb toegelicht is dat professioneel, sprekend beeldmateriaal de toon zet voor jou als onderneming. En dat is niet het enige voordeel van een personal branding shoot voor jouw social media…
Een goed gevulde contentkalender
Wanneer je de professionele content op zak hebt hoef jij je minder druk te maken over wát je in hemelsnaam voor content moet plaatsen. Het bedenken en creëren kost vele werkuren die je wellicht veel liever besteed aan het vak waarin jouw passie ligt. Met een personal branding fotoshoot is jouw contentkalender weer klaar voor het komend seizoen.
Het voorwerk van een personal branding fotoshoot
Wanneer jij van plan bent een personal branding fotoshoot te doen en je met een fotograaf in zee gaat, begint het werk al vér voor de shootdag. Een personal branding shoot is zodanig op maat gemaakt dat jouw verhaal zo goed mogelijk naar voren komt. Dit begint bij al bij het maken van een moodboard, ofwel collage, waarop jouw onderneming staat gevisualiseerd in beelden, kleuren en teksten om de sfeer over te brengen die jouw foto’s uiteindelijk moeten gaan uitstralen. Wanneer het moodboard precies de feeling geeft die jij als merk wilt uitstralen, is het tijd voor de volgende zaken. Namelijk, het zoeken naar…
- De beste locatie
- Stylisten en visagisten (indien je dit wilt uitbesteden)
- Props die de beelden nog meer waarde geven
Hoe bereid je je voor op jouw branding shoot?
Dat het best spannend is om voor de camera te stappen, is volkomen begrijpelijk. Voor een grote lens staan is niet iets wat je dagelijks doet én het is natuurlijk ontzettend persoonlijk. Als je jezelf laat fotograferen dan stel je je ook een stukje bloot. Wat zijn jouw standaard rituelen voor een grote dag? Ga je een uur eerder naar bed, trek jij je favoriete sokken aan of doe je nog een extra full body workout om je topfit te voelen? Doe vooral de dingen waardoor je in de juiste mindset komt. Mijn laatste waardevolle tip: ontspan, ik begeleid je er doorheen.
Staat je personal branding voor altijd vast?
Evenals dat jij als persoon groeit, doet je onderneming dat ook. Wat daarin mee ontwikkelt is je personal branding. Naarmate de tijd verstrijkt en je klanten veranderen, je meer kennis vergaard en efficiënter je tijd besteedt, ga je daardoor vaak ook op een andere manier te werk. Wat creëert dat er mogelijk een nieuwe visie op je huidige werkwijze ontstaat.
- Sta ik nog wel achter de manier hoe ik me positioneer?
- Zijn mijn huidige kenmerken nog wel de kenmerkende eigenschappen die ik had aan het begin?
- Wie zijn nú de klanten die ik aanspreek of wil aanspreken?
Dit zijn diverse vragen die in der loop der tijd wellicht omhoog komen. Wanneer dit soort vragen geregeld door je hoofd spoken, is het de tijd om je personal branding weer onder de loep te nemen. Je personal branding is – gelukkig maar – geen vast stramien waaraan je je hele carrière moet houden. Het is weer een mogelijkheid om de nieuwste versie van jezelf aan de wereld te tonen. Hoe gaaf is dat?
Ben je toe aan een personal (re)branding strategiecall en professioneel, actueel beeldmateriaal? Wie weet kunnen wij jouw personal branding onder de loep nemen én voor de lens krijgen. Bekijk het pakket-aanbod en ontdek of er een pakket tussen zit dat past bij jouw wensen.