Als je de social media en tijdschriften moet geloven, is als ondernemer niet langer meer te ontkennen dat je personal branding nodig hebt. Maar, wat is personal branding eigenlijk? En misschien nog wel belangrijker: hoe ga je zelf aan de slag met personal branding?

Wat is personal branding?

Personal branding is kortgezegd: het geven van persoonlijkheid en identiteit aan jouw merk of bedrijf. Dat betekent dat je alle teksten, social mediakanalen, foto’s en je website afstemt op wat jij met jouw merk of bedrijf wil uitstralen.

“Oh, simpel”

Haha, not! Altijd als ik andere ondernemers spreek over hoe zij zijn begonnen met het opzetten van de personal branding van hun bedrijf, merk ik dat ze achteraf vaak spijt hebben van de keuzes die ze in het begin hebben gemaakt op het vlak van branding. De meest voorkomende reden hiervoor was vaak dat ze uit enthousiasme van alles wilden laten zien en samenwerkingen wilden aangaan, zonder dat ze keken naar wat hun bedrijf nou eigenlijk sterker maakte.

Wat personal branding is, is duidelijk, máár: hoe pak je het dan aan?

Het creëren van een persoonlijkheid voor jouw bedrijf is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Sterker nog, door deze drie tips te volgen ben je al een heel eind op weg. Het is immers een groeiproces.

1. Waar wil jij voor staan?

Of je nu een product of dienst verkoopt, kijk altijd naar wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Pak een groot vel papier en ga met stiften aan de slag. Schrijf in het midden van het vel jouw bedrijfsnaam op en noteer de woorden en gedachten die jij met jouw bedrijf wilt uitstralen.

2. De kracht van herhaling

Nu je de kernwaardes hebt opgeschreven, ga je onderzoeken hoe jij deze het best uitstraalt. Schrijf een aantal blogs erover, laat het terugkomen in je Instagram-feed of begin een samenwerking met een ander bedrijf die hier ook bij past. Doordat je jouw kernwaardes regelmatig terug laat komen op verschillende manieren gaan mensen jouw bedrijf steeds beter leren kennen.

3. Wees niet bescheiden

Wees niet bang om je uit te spreken waar jij voor staat en welke stappen je hierin hebt ondernomen. Wil jij bijvoorbeeld uitstralen dat je een duurzaam merk hebt, laat dan zien hoe jij je op jouw kantoor bezighoudt met recyclen of welke grondstoffen jij bewust kiest voor het produceren van jouw producten.

Kom je er niet over uit hoe jij jouw personal branding het beste kunt neerzetten? Als je een shoot-pakket aanschaft, doen we een uitgebreide strategiesessie waarin ik jou help met het neerzetten van jouw bedrijfsidentiteit.

Branding by Lonneke